LUTY 2023
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY
I CZTERY ŻYWIOŁY
II MŁODSI I STARSI
III WIELKA WYPRAWA
IV NASZE PODRÓŻE
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
– rozwijanie pamięci słuchowej dzieci przez pamięciowe opanowanie wierszy i tekstów piosenek;
– wprowadzanie liter b, B, r, R, g, G, czytanie sylab, wyrazów, krótkich tekstów słowno-obrazkowych;
– kształtowanie właściwych postaw dzieci, takich jak szacunek do ludzi, zwierząt, środowiska przyrodniczego, itp. oraz odkrywanie rozumiane jako ciekawość poznawcza, chęć poznawania nowych miejsc, osób, zjawisk, itp.;
– wyrabianie nawyku podejmowania konkretnych działań zmierzających do ochrony środowiska (segregacja śmieci, oszczędzanie wody i prądu, dbałość o czystość wody i powietrza, racjonalne gospodarowanie wodą);
– rozwijanie zainteresowań poznawczych dzieci, ciekawości świata, pokazywanie jego różnorodności;
– uświadamianie korzyści i niebezpieczeństw związanych z żywiołami, np. respektowanie zakazu samodzielnego korzystania przez dzieci z zapałek, zapalniczek itp.;
– doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania na konkretach, zbiorach zastępczych; posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi; wprowadzenie cyfry 7; posługiwanie się poznanymi cyframi i znakami do kodowania czynności matematycznych;
– posługiwanie się nazwami dni tygodnia;
– rozbudzanie zainteresowań technicznych i samodzielności podczas eksperymentowania;
– kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji przebiegu i efektów doświadczeń;
– rozwijanie doznań sensorycznych oraz koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
– rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas codziennych czynności samoobsługowych
i porządkowych, zabaw konstrukcyjnych, plastycznych, rysowania po śladzie, zabaw
w ramach;
– zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.;
– zwracanie uwagi na budowanie właściwych relacji pomiędzy dziećmi opartych na wzajemnym szacunku i współpracy ze szczególnym uwzględnieniem rozwijania umiejętności radzenia sobie z emocjami, panowania nad nimi;
– kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem, mycie zębów;
– wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść;
– pełnienie dyżurów przez dzieci;
– codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacery w okolicy przedszkola w celu obserwacji środowiska pod kątem ekologicznym: czystość, pojemniki do segregacji śmieci, tego, co dymi; poznanie i wykorzystanie nawigacji jako jednego z rodzajów mapy; wyrabianie nawyku uważnego obserwowania otoczenia, odkrywania zmian zachodzących wraz z nadejściem nowej pory roku;
– zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym;
– rozwijanie przedsiębiorczości dzieci podczas planowania i organizowania imprez: Dzień Babci i Dziadka; kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych.